tisdag 8 oktober 2019

Skönhet, historiskt mode och hjärntvätt


[This text was written for a swedish magazine, not costume related but with the theme "beauty", which is why it is in swedish. ]

Skönhet som mÃ¥l och mode som redskap, kanske man kan säga - den som följer modet vill ses som elegant, snygg, sexig, eller nÃ¥got annat positivt av andra som följer samma mode. Vad som anses som snyggt har däremot ändrats ganska dramatiskt genom Ã¥rhundradena. FÃ¥ som gÃ¥r pÃ¥ en Nobelfest skulle väl välja sÃ¥dana kläder som bars pÃ¥ Marie Antoinettes tid!  Intressant är att även ens egen blick för vad som är vackert i klädväg kan ställas om ganska markant. När jag började sy historiska dräkter var det bara ett fÃ¥tal epoker som föll mig i smaken. Visst är medeltida klänningar med sina lÃ¥nga kjolar och snäva liv ganska lätta att uppskatta, men modet i mÃ¥nga andra epoker ser lätt löjligt eller överdrivet ut för ett modernt öga. Efterhand som jag trillat djupare ner i det nördiga kaninhÃ¥l som är historiska dräkter har jag dock märkt att jag har blivit förtjust i modet i allt fler epoker, även de mer svÃ¥rtuggade. 

 
Ett exempel är dammodet pÃ¥ slutet av 1800-talet. Av nÃ¥gon anledning, som modehistoriker säkert har väl koll pÃ¥, blev det pÃ¥ 1890-talet populärt med stora ärmar. Och dÃ¥ menar jag STORA – pÃ¥ en modeplansch kan man mycket väl se dräkter där varje ärm är ungefär lika stor som torson pÃ¥ bärarinnan. Att gÃ¥ rakt in genom en dörr blir inte en självklarhet i en sÃ¥dan dräkt. Detta lÃ¥ter ju uppenbart som att det ska falla in i kategorin ”inte riktigt klokt”, och det är det ju, objektivt sett – sÃ¥ opraktiskt! Hur kan modet bli sÃ¥dant att kännemärket pÃ¥ en skicklig skräddare var hur mycket tyg han klarade av att fÃ¥ in i en ärm? Men ändÃ¥, efterhand som jag läste pÃ¥ om hur dessa ärmar var konstruerade och tittade pÃ¥ bilder av bevarade dräkter sÃ¥ började det se riktigt snyggt ut. Hjälp, vad hÃ¥ller min hjärna pÃ¥ med? En annan epok som kan verka absurd är en av mina favorit-epoker inom historiskt mode. Den ligger bara tio är tidigare – pÃ¥ mitten av 1880-talet var det inte stora ärmar som gällde, utan en enorm bakdel. Detta Ã¥stadkoms med avancerade underkjolar med styvnader i, som höll ut kjolen baktill likt en hylla. Det är alltid lika kul att ta pÃ¥ sig en sÃ¥dan dräkt och frÃ¥ga nÃ¥gon närstÃ¥ende ”ser min rumpa tillräckligt tjock ut i denna?”, just för att det ligger sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n vad som anses önskvärt idag. Hur kunde jag börja tycka att det är snyggt? Rentav snyggt nog för att välja att sy flera sÃ¥dana dräkter. 
En förklaring till hur mitt moderna sinne kan fÃ¥s att tycka om dessa egentligen absurda kläder ligger kanske i proportionerna – de enorma ärmarna matchas av en kjol med mycket vidd i för att komma till sin rätt. DÃ¥ blir siluetten en uppochnedvänd triangel pÃ¥ en lite större triangel, och vips sÃ¥ har vi nÃ¥got som ligger nära ramen för dagens mode och skönhetsideal – en smal midja! Även den enorma bakdelen tio Ã¥r tidigare förstärker illusionen av en smal midja, sedd frÃ¥n sidan. Annat i dräkt-väg kan jag nog inte bortförklara med proportioner och moderna ideal, utan fÃ¥r helt enkelt konstatera att jag lärt mig att uppskatta det bara genom att titta pÃ¥ det tillräckligt mycket.

Oavsett hur det kommer sig att jag gillar konstiga historiska kläder kan det lÃ¥ta ganska harmlöst, och det är det väl i sig, jag gillar ju min nördiga hobby och de vänner jag fÃ¥r där. Men vid lite djupare tanke blir det även oroande: om jag kan börja gilla ett mode som ligger sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n det nuvarande bara genom att titta pÃ¥ gamla bilder, i stort sett utan aktiv pÃ¥verkan frÃ¥n omvärlden, hur lättpÃ¥verkad är jag dÃ¥ inte för den moderna mode- och skönhetsindustrins enorma säljmaskiner? Inte konstigt att det svÃ¥rt att stÃ¥ emot känslan av att jag borde klä mig eller fixa hÃ¥ret pÃ¥ ett annat sätt, när en hel industri aktivt gÃ¥r in för att pÃ¥verka mig Ã¥t det hÃ¥llet! DÃ¥ kan det vara bra att skaffa sig lite perspektiv genom att pÃ¥minna sig om vad som tidigare varit skönhet och hur lätt det är att pÃ¥verkas. Om man pÃ¥minner sig att det genom tiderna varit en absolut nödvändighet för den trendige att ha antingen stor rumpa eller ingen rumpa, att vara rejält kurvig eller helt rak, att ha putmage eller markerad midja (japp, även män har haft korsett!), stora ärmar eller kraftigt sluttande axlar -  ja dÃ¥ blir det lite lättare att se det som saluförs i reklamen som ytterligare ett utslag av nÃ¥got ganska godtyckligt!

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med, det är intressant hur ens idé om vad som är snyggt har förändrats i takt med att man dykt djupare ner i historiska moden. Själv har jag ändå märkt att det finns en tydlig siluett som jag gillar (timglas) och jag fastnar för de epoker när den har varit dominerande. Men visst gillar jag annat också.

    SvaraRadera